SELAMAT MENJENGUK & TERIMA KASIH

Jumaat, Disember 04, 2009

nak berubah...???



Melakukan perubahan amat mudah. Anda boleh berhenti merokok untuk beberapa hari, kurangkan berat badan untuk beberapa hari, bersenam beberapa hari, belajar berniaga beerapa hari.
Persoalannya, bagaimana pula dengan hari-hari yang seterusnya? Berapa lamakah perubahan ini akan kekal. Adakah ini merupakan perubahan yang berkekalan? Atau perubahan sementara sahaja?
Apa gunanya anda mengurangkan 5 paun daripada berat badan anda dalam masa seminggu tetapi selepas itu, berat badan anda naik 10 paun pada minggu berikutnya?
Adakah perubahan sementara ini memberi manfaat kepada anda ataupun menghumban anda ke dalam lembah kekecewaan? Jika ia membawa kekecewaan, apa gunanya anda melakukan perubahan tersebut?
Berikut adalah cara-cara untuk melakukan perubahan yang berkekalan
Langkah 1 – Manfaatkan emosi anda
Kaitkan keadaan semasa dengan emosi yang negatif seperti kesakitan, kesedihan dan kekecewaan. Pada masa yang sama, kaitkan perubahan yang ingin anda lakukan dengan kegembiraan, kesenangan dan kehebatan. Ingat perkaitan ini dalam minda anda.
Manusia mempunyai motivasi untuk bergerak menghindari kesakitan dan menuju ke arah kesenangan. Jadi, apabila anda tidak mempunyai motivasi untuk kekal dengan perubahan yang anda lakukan, ingat perkaitan di atas.
Perubahan bukan masalah kebolehan, tetapi masalah motivasi.
Langkah 2 – Ganggu tabiat anda
Jika anda mendapati diri anda ingin menuju kembali kepada keadaan asal, lakukan sedikit gangguan terhadap tabiat lama tersebut. Misalnya, jika anda ingin kurangkan berat badan tetapi terasa amat ingin untuk makan makanan ringan, ganggu tabiat itu dengan kelakuan yang lain seperti menyanyi dengan kuat pada masa tersebut ataupun melompat tak tentu arah.
Langkah 3 – Ambil jalan alternatif
Jika anda tidak mempunyai jalan alternatif, kemungkinan besar anda akan kembali kepada tabiat asal. Misalnya jika anda ingin berhenti merokok, anda harus ada benda-benda alternatif untuk “menyumbat” mulut tersebut apabila anda terasa ingin merokok.
Misalnya makan sebiji buah epal setiap kali anda rasa ingin merokok. Satu alternatif yang baik untuk menggantikan rokok.
Cubalah 3 langkah ini dan kongsikan pengalaman anda di sini.
Selamat berubah,




1 ulasan:

  1. memang dh jd tabiat kita yg sering 'hangat-hangat tahi ayam' dan mengheboh-hebohkan kejayaan perubahan yang tak tahu kesudahannya.

    BalasPadam