SELAMAT MENJENGUK & TERIMA KASIH

Rabu, Mac 17, 2010

Jendela Kehidupan..

aku nk kongsi satu cerita yg pernah ak baca..buat pengajaran kita semua..

renung-renungkan..!!


mengisahkan 2 orang pesakit di sebuah hospital..mereka telah berada di sana terlalu lama..ABU diberi katil berhampiran dengan pintu bilik dan ALI di tepi jendela..

pada satu pagi..untuk menghilangkan bosan yang melampau, ali bangun dari katilnnya untuk melihat apa yang ada disebalik jendela itu..ALI menberitahu ABU die melihat itik berkejaran di tasik. burung-burung beterbangan di awan dan bunga-bunga yang mekar mewarna..
walaupun ABU tidak dapat melihat semua itu, tp die membayangkan apa yang digambarkan oleh ALI..
Hari-hari seterusnya, ALI terus menceritakan pemandangan di luar jendela tersebut..

makin lama, ABU merasakan ini tidak adil..die xdapat melihat kenapa ALI dapat? die bertekad untuk melakukan apa sahaja demi untuk melihat ke luar jendela itu.

suatu malam..ABU terdengar suara teman sebiliknya ALI yang meraung-raung kesakitan sambil mengurut dada..boleh saja die menekan loceng kecemasan untuk bantuan tetapi dia tidak berbuat demikian..
pada pagi itu, doktor telah memberitahunya tentang teman sebiliknya yang telah meninggal..maka die meminta pada doktor untuk menukar katilnya ke tempat katil ALI..dengan harapan die dapat melihat apa yang dilihat ALI sebelum ini..

die terus mengalihkan pandangan ke jendela itu sambil tercari-cari pemandangan yang selaalu digambarkan ALI..

Namun ABU hanya mampu terkedu setelah melihat satu tembok besar, satu-satunya pemandangan yang dapat dilihat dari jendela itu..


“To get the full value of joy you must have someone to divide it with.” – Mark Twain

2 ulasan:

  1. aku xbaca lasung cuma aku minat komen.gilo mnu panje gitumo cerita.nati nok tera belek kut atas pulops

    BalasPadam