SELAMAT MENJENGUK & TERIMA KASIH

Isnin, Oktober 04, 2010

credit to KRU STUDIO



Hari nie aku meluangkan masa untuk ke panggung walaupun asigment masih bertimbun. hehe. saja nak release tension sambil melayan karenah Iqram Meon (amik ati je). Engat nak tengok DEVIL tp MAGIKA macam best je, so kitorang pilih MAGIKA. Sebabnya nak layan citer yang ringan dan sempoi. 


KRU Studio bukanlah nama asing bagi kita, mengenali mereka dalam dunia perfileman melalui Filem superhero yang pertama di Malaysia (CICAKMAN) arahan Yusri Abdul Halim. Sebuah production house yang  sentiasa ke hadapan dan berani dalam menghasilkan karya-karya unik mereka. 

Filem MAGIKA adalah sebuah filem fantasi yang mana filem muzikal pertama terbitan KRU Studio yang iarahkan oleh Edry Abul Halim yang menggabungkan nama-nama besar dalam industri seni seperti Diana Daniel (Ayu) :: Fimie Don (Malik)  :: Mawi (Badang) :: Ziana Zain (nenek kebayan) :: Vanida Imran (Mahsuri) :: Aznil Hj Nawawi  Pak Pandir :: Ning Baizura (Puteri Gunung Ledang) :: Sabri Yunus (Bendahara) :: Saiful Apek (Hang Tuah) M. Nasir (Penunggu Gua) :: Zaibo (Pak Belalang) dn ramai lagi. Dimuatkan lagu-lagu yang dinyanyikan sendiri oleh pelakon-pelakon.





Filem muzikal ini berkisarkan pengembaraan Ayu 
mencari adiknya Malik  yang tersesat dan diculik 
oleh nenek kebayan di dunia fantasi MAGIKA.
 Sepanjang usaha pencariannya Ayu dibantu oleh Badang  
dan watak-watak lagenda melayu yang lain 
seperti Puteri Gunung Ledang , Pak Pandir  dan lain-lain.


Pada mulanya aku tidak berniat pun nak tonton filem nie sebab aku tak suka filem fantasi yang boleh dikatakan sebagai mengarut. Tapi sebaliknya, RM10 ku yang melayang amat berbaloi untuk filem romantik jenaka ini. Credit untuk KRU kerana telah menghasilkan satu filem yang mana menggabungkan watak-watak lagenda Malaya yang meninggalkan kesan kepada kita semua dari dulu sampai sekarang.

Watak Nenek Kebayan yang di bawa oleh Ziana Zain aku bagi 5 Bintang!! Dengan gaya dan mimik muka yang over berjaya menambat hati dan memberi kelainan bagi filem ini. Watak Bendahara (Sabri yunus) juga berkesan dengan dialek kelantannya walaupun hanya muncul seketika. Fimie Don (Malik) memang best!! menterjemahkan wataknya melalui emosi yang mantap.

Tetapi aku lihat ada sedikit kelemahan filem nie daripada watak utama iaitu Ayu (Diana Daniel) kerana agak lembik menyampaikan dialongya tapi tak kisahlah sebab die comel.huhu. Mawi (Badang) amat bersahaja melontarkan dialog tetapi agak kaku juga dalam beberapa scence.  Banyak watak yang boleh dikembangkan lagi untuk lebih menarik seperti Pak Belalang (Zaibo), Belalang (Haziq) dan Mahsuri (Vanida Imran).

Walaubagaimanapun aku suka filem nie. Aku bagi 5 BINTANG!!!! Filem Malaysia kedua ak bagi 5 star selepas Filem SEPI. Memang bersahaja lakonan setiap watak, menghiburkan melalui lagu-lagu yang dicipta (paling aku suka lagu part Bawang Merah n Bawang Putih jumpa Malik) dan bergelak ketawa dengan telatah mereka. Tahniah KRU STUDIO!!! kerana berani...xsabar nak tengok karya seterusnya (MERONG MAHAWANGSA) diharapkan akan turut memberikan kelainan.


mohdbob :: SAPE XTEGOK LAGI CEPAT2 TENGOK..BEST!!! UNTUK REALEASE TENSION DAN NAK GELAK KETAWA. SEGALA KOMEN ADALAH PENDAPAT PERIBADI mohdbob.





2 ulasan:

  1. owh!!
    mase nie yg korunk g x ajak aku.. sumpah aku sedih beb!!! jerik sore ambo kat bilik nih!

    BalasPadam
  2. hahaha..aktvt nie anjuran wan pojy..ak pserta jmputan jah..huhu

    BalasPadam