SELAMAT MENJENGUK & TERIMA KASIH

Jumaat, Januari 14, 2011

1 + 1 = 3


Hari nie kita main teka-teki matematik pulak. Nak? 1 + 1 = ? tau tak? Yer ke 2. jawapannya memang 2 ke? Habis macamana kalau ada yang jawab 3? Salah? Eh, member aku tue pandai orangnye, tak kan jawapan dia salah. Memang dia jawab 3! mOhdbOb bukannya pandai pun math, sekolah rendah dulu selalu kena balun kat cikgu, nama dia Cikgu Azmi! Cikgu Azmi! Bila sekolah menengah lak ponteng kelas. Haha. Tapi setakat 1 + 1 tak kan tak tahu, anak jiran aku darjah satu, Nazrin pun boleh jawab. Eleh...senang sangat katanya. Ye tak?

Tapi kali nie bukan soal jawapan pada soalan math tue yang nak dibincangkan. Mungkin ada jawab 3, 4, 5, 10 kan? Tapi kenapa? Kenapa tak sama? Memang jawapan untuk 1 +1 adalah 2. Tapi macamana yang jawab 3? Mereka itulah yang berfikir di luar kotak. Huh! Ada lagi yang tak puas hati ke? Apa nie, orang yang berfikir di luar kotak orang yang bijak pandai tapi terang-terang 1 + 1 jawapannya 2, kan bodoh kalau jawab 3! Hahaha.

Berfikir di luar kotak atau omputihnya kata ”thinking outside the box” adalah seorang yang luar biasa. Tapi bagaimana? Macam nie?

dapatkan lagi kartun menarik di cartoonrama


Berfikir di luar kotak perlukan kreativiti dalam pemikiran, menyelesaikan setiap masalah yang timbul dari pelbagai sudut. Salah satu caranya adalah rajin bertanya! Apa saja yang yang boleh ditanya, tanyalah! Orang tua-tua kata malas bertanya sesat jalan kan! Menurut pakar motivasi Anthony Robbins, hidup anda akan bertambah baik selaras dengan soalan-soalan yang anda tanya pada diri anda. Dengan bertanyakan soalan, ia melatih anda untuk berfikir. Tapi jangan tanya soalan bodoh, nampak sangat korang bodoh!

Actually, dialog kita seharian pon menunjukkan kita dah berfikir di luar kotak. Contohnya, ”aduh...banyaknya nak kena isi borang, kenapa tak buat online je?” nampak? Ataupun ”fuhh! Brader tue jual nasi lemak je tapi boleh pakai X5” contoh! Semua orang boleh, tapi kenapa ada yang berjaya dan tak? Orang yang berjaya orang yang seronok berada di luar kotak tapi orang yang tak mahu berubah merasakan di luar kotak terlalu rumit dan bermasalah, so lebih selesa berada di dalam. Itu saja bezanya! Terima secara positif atau bersikap negatif, itu sempadannya! Tidak ada manusia yang hidup untuk gagal, tetapi tidak merancang adalah merancang untuk gagal.


mOhdbOb :: amat mengagumi pemikiran di luar kotak Tun Dr. Mahathir Mohamad.


4 ulasan:

  1. So, kenapa xnak hadapi? Pegi la jd JKM. kikiki. ;P

    BalasPadam
  2. bob..btul2 [upin n ipin] XD
    kagum gak dgn cara bfkir Dr. M

    BalasPadam
  3. jkm? asl ko mention mende 2? hahaha...ak xlayak r she bukan xnak..ak xlayak!!! huhu

    BalasPadam