SELAMAT MENJENGUK & TERIMA KASIH

Sabtu, Januari 08, 2011

Senang pasti datang!


Pernah tak korang fikir hidup ini senang? Atau sentiasa merungut kerana hidup anda  tak senang? mahu mencari kesenangan? Bukan senang pakcik makcik nak senang!

Kalau anda senang dan bahagia memanjang, jangan tak tahu yang anda sentiasa diintai susah? Tunggu sajalah masanya, akan sampai. Hidup ini penuh dengan keadilan, ia bagaikan putaran roda.



Even kita memandu pun, kita akan jumpa jalan yang jem, lubang, jalan bengkang bengkok. Kan? Tak senang. Tapi mungkin anda pernah jumpa jalan yang lengang dan senang untuk anda sampai ke destinasi. Pernah? Tentu pernah, kalau tak pernah tunggulah akan pernah.

Sebab itu mohdbob kata hidup ini tak senang, tapi senang pasti datang! Nak cari kawan bila susah pun bukan senang, mereka lebih senang jika kita senang dan mereka dengan senang mendekati kita yang senang. Itu bukan kawan, tapi haiwan!

Walau apa sekalipun keadaan yang menyulitkan, pandanglah dari sudut positif. boleh? Memang sukar tapi tetap boleh. Sanggup ke kita bersabar dan memaafkan orang yang membuat salah? Sulit bukan? Memang nabi ampunkan umatnya tapi nabi itu perfect. Kita bukan nabi, tapi cubalah fikir positifnya. Contohi sifat nabi!

Sentiasa setting kan minda kita perkara yang baik, kalau kita set kan minda kita esok kelas batal, maka tak bangunlah kita esoknya. So, setiap perkara yang kita lalui cuba kita set kan ianya ’senang’ pasti senang. Seperti yang kita telah set kan minda kita bahawa makan itu senang, bercakap senang, berjalan senang, kutuk orang dan mengumpat senang, maka semuanya senang kan! Hari-hari kita lakukannya dengan senang.

Kenapa kita sentiasa mencari masalah sedangkan ada lagi perkara lain yang lebih membahagiakan kita. Hidup senang bukan beerti kita senang. Kita akan hidup senang apabila kita senang bukan? Untuk hidup senang kita perlu merasa susahnya dahulu, kalau terus senang apa gunanya usaha. Usah ditenung mentari terbenam, ia akan menyakitkan mata, renunglah cahaya bulan, walaupun suram ia lebih indah dan bermakna.



mOhdbOb :: bukan senang nak menulis tapi terus berusaha dan mencuba untuk menyenangkan orang lain. Terima kasih pada semua pengunjung blog mOhd bOb yang senang dengan tulisannya! wahahaha


2 ulasan:

  1. penulisan yg menarik bob.. buat aku tetarik.. tersentuh aku bob... tersentuh..

    BalasPadam
  2. haaha..jack wat lawak ke pe neh? hoho

    BalasPadam