SELAMAT MENJENGUK & TERIMA KASIH

Sabtu, Januari 08, 2011

hidup ini macam dadu


"nasib ditentukan macam maen dadu??" macam penah dengar kan? Kat mana? Blog? Owh yer..Hidup Ini Macam Dadu, blog si paroy ridhy kan! Menarik bukan? Tapi ye ke paroy? Ko memang selalu mengarut! 





Entri kali nie mohdbob buat spesel tuk si capang tue. Nak menjawab soalan dia. Betul ke nasib ditentukan macam main dadu? Mohdbob sendiri pun dah lama tak main permainan guna dadu neh. Korang pon kan? Dulu selalu je main saidina, jutaria, dam ular kan! Setiap kali nak lempar dadu mesti baca bismillah, buat-buat baca ayat jampi sikit tapi tak menjadi pun. Yang penting ada skill..! Haha

Pelbagai persepsi kita pada pernyataan tersebut, bak kata si budak nogori tue, rambut sama hitam tapi hati lain-lain, pemikiran dan tafsiran pun lain. Dari sudut pandangan mohdbob, nilai pada dadu bukanlah penentu dalam permainan. jika kita mendapat nilai 6, memang kita akan lebih mara dari pesaing tetapi tidak semestinya kita menang. Yelaa mohdbob, tapi kita terlebih dahulu menghampiri penamat. Yes!! Betul. Tapi adakah kita lupa dam ular semestinya ada ularnya, kang kene yang panjang dari petak 82 turun ke petak 18. Hah! Kalau saidina ada jail, tak pun kena petak keputusan lalu terpaksa undur 3 langkah. Haha.

Sebenarnya semua permainan itu mengajar kita bersabar dan bangkit apabila jatuh. Sekali kita terjatuh, jangan jatuh untuk berkali-kali. Untuk mencapai sesuatu yang diinginkan mesti ada jatuh bangunnya, bukan senangkan? Walaupun kita dah di petak 96 mungkin kita akan singgah di petak ular dan jatuh jauh ke belakang. Tapi tangga ada kan! Nanti naiklah. Itulah satu usaha dan kita sememangnya takkan mengaku kalah dengan lawan sehinggakan ada yang sampai ke petak 100 dan menang! Dia yang menang, kita tetap kalah! So, bangkitlah!! Kita pun boleh buat apa yang mereka buat, jangan kata korang ade yang tak penah menang main dam ular. Tak caya lah, even sekali pun mesti ada. Kalau tak penah jugak, jom main!

Bercakap soal nasib, memanglah kita ada qadaq dan qadar tapi Allah ada berfirman maksudnya, “Allah tidak mengubah nasib kaum itu melainkan dia mengubah nasib dirinya” setiap perjalanan kita di muka bumi-Nya telahpun diatur dari segi rezeki, jodoh, ajal dan maut. Tapi ingat! Bukan bermakna kita perlu berserah tanpa sebarang usaha. Biasa kita dengar orang cakap usaha, dan tawakkal bukannya tawakkal dan usaha. Nampak beza kan?




Hidup ini memang macam dadu. Kita sentiasa mengharapkan mendapat nilai 6 untuk terus ke depan dengan harapan akan menang, tetapi nilai 1 juga amat bernilai jika kita di petak 99 kan? Nasib juga ditentukan macam main dadu! Kadang-kadang kita beroleh kesenangan tetapi kita lupa kesenangan itu tidak kekal, kita kecewa bila gagal ibarat sentiasa mendapat nilai 1 pada dadu padahal nilai 1 itulah memberi kita corak untuk melangkah dan terus mara. Sekalipun tidak pernah menjadi kaya-raya, kita masih beruntung tidak juga papa kedana.

Terbaeklah paroy!


mOhdbOb :: Hidup ini ibarat meniti seutas tali, kadang kala kita jatuh sakit dan terluka, dan itulah yang kita rasai saat ini.



3 ulasan: