SELAMAT MENJENGUK & TERIMA KASIH

Ahad, April 10, 2011

erti hidup pada memberi



Salam semua sahabat blogger. 
Mungkin ada yang pernah dengar ungkapan ini "erti hidup pada memberi". Kita sebagai seorang manusia tidak pernah lekang dari masalah terutamanya masalalah kewangan. Aku sendiri pon tengah pokai tahap kedaun neyh. itulah, masa ada duit tak hengat belanja. marah diri sendiri. huh!



Sebenarnya, apa yang ingin dikongsi kali ini adalah sifat memberi lebih baik dari menerima. ada sesetengah orang hanya tahu menerima tanpa memberi. ada juga yang selalu memberi, tapi ikhlas ker?! bukan nak persoalkan tapi setiap apa yang kita beri mestilah nawaitu ikhlas kerana Allah dan jangan  harapkan balasan. 

Kita kena ingat! Allah itu Maha Pemurah. Walaupun kita tidak akan mendapat balasan dari orang yang kita beri, InsyaAllah kita akan menerimanya dari orang lain. Itulah konsep kitaran hidup. Kitaran kebaikan akan terus berterusan tanpa kita duga. Walaupun hanya bermodalkan RM1, Allah akan bagi kita lebih daripada itu. Hari ini kita senang, mungkin esok kita susah! 

Orang yang senang memberi akan disenangi oleh orang sekeliling anda. Tapi orang yang senang memberi juga amat senang untuk dipergunakan. Ingat! Hidup ini ada kitarannya!! Fikir-fikirkanlah.


mOhdbOb :: Jadikan tangan anda sebagai tangan yang memberi sebelum saat anda menerima.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan