SELAMAT MENJENGUK & TERIMA KASIH

Ahad, April 17, 2011

Masalah is Masalah


Salam hormat sahabat blogger,
Setiap orang pasti punya masalah tersendiri samada peribadi, kerja atau sebagainya. Masalah is Masalah. Kenapa??! masalah adalah lumrah hidup di dunia. Jika hari ini anda senang, mungkin esoknya masalah datang menyapa anda. Sebagai manusia memang tak boleh lari dari masalah, even sekecil zarah pun ia tetap masalah. Yang membezakannya adalah reaksi kita pada masalah. Macam aku sendiri kadang-kadang melenting jugak!



Aku nak berkongsi satu cerita, tentang keldai tua dan si petani. Satu hari keldai tua terjatuh dalam perigi buta. Puas si petani memikirkan macamana nak selamatkan keldai tua itu. Akhirnya, si petani membuat keputusan untuk menimbus saja tanah dalam perigi itu bersama keldainya. Kalau diselamatkan keldai tua tak berguna juga.

Maka, si petani menimbus perigi buta itu. Agak lama keldai tua berteriak dan menangis apabila tanah-tanah jatuh ke atas badannya. Tiba-tiba keldai tua diam, si petani merasa agak pelik dengan keldainya itu. Dia hanya memerhatikan gelagat keldai tuanya yang menggoyang-goyangkan badan untuk jatuhkan tanah dari badannya. Sedikit demi sedikit tanah yang ditimbus oleh petani itu dikumpulkan keldai tua itu sehingga menggunung tinggi. Lalu, keldai tua terus melompat keluar dari perigi buta itu. Si petani terpinga-pinga dengan perbuatan keldai tuanya itu.

Moral of da story, setiap masalah ada jalan penyelesaiannya. Bergantung pada cara kita menghadapinya. Setiap masalah yang datang, take time untuk fikir sejenak macamana nak atasinya. Macam keldai tua itu, pada mulanya dia meronta-ronta menjerit dan akhirnya dengan kebijaksanaannya berfikir maka dia dapat menyelamatkan dirinya dari terkorban dan keluar dengan bebas.


mOhdbOb :: masalah itu ibarat angin, dia datang dan akan pergi jua.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan