SELAMAT MENJENGUK & TERIMA KASIH

Selasa, April 19, 2011

melihat dari sudut laen


Salam hormat sahabat,
Entri kali ini masih lagi mengenai motivasi diri. Semalam seorang sahabat aku ada bertanya:


 macamana nak lari dari masalah?? boleh ke?? Sedangkan selagi tak settle tetap serabut!

Aku bukanlah seorang pakar motivasi atau perunding atau kaunselor tapi aku cuba berkongsi apa yang patut dari pengalaman dan pembacaan aku. Aku memang seorang yang suka baca buku-buku motivasi diri, just untuk motivate diri sendiri dan berkongsi.

Bagi masalah sahabat aku ni, sebenarnya kita tak boleh lari dari masalah! masalah is masalah. Tetap datang walau tak dijemput. Cuma! kita boleh ignore kan sekejap, lari buat sementara waktu. Untuk mengurangkan beban kita. Biasanya bila ditimpa masalah, kita tidak boleh berfikir waras dan positif that's time. Kita perlu cari ketenangan dan mungkin bersendirian dahulu.

Aku nak bercerita pasal sebiji gelas. Masih lagi gelas! hehe. kan aku cakap setiap benda yang ada boleh dijadikan motivasi. 



Aku sedang pegang sebiji gelas berisi air. Korang tahu berapa berat air dalam gelas tue? Mungkin yang meneka akan menjawab 50gram, 70gram atau 100gram kan??! Sebenarnya berat air itu bergantung pada MASA. Kenapa??!

Okey, katakan aku pegang gelas berisi air itu dalam masa 1 minit dan aku letak. Aku akan cakap, tak berat pun air tue.

Aku pegang lagi selama 1/2 jam. Aku akan cakap lenguh tangan memegangnya. Agak berat!

Aku pegang pula 1/2 hari. Komfirm tangan aku kebas dan lenguh. Aku akan cakap, BERAT SANGAT!!

Adakah berat air itu berubah?? tidakkan!! sama jugak dengan masalah, beratnya akan berubah bergantung pada masa.

So, Kita simpan dalam kepala kita sedikit, okey je. Tapi kalu fikir lama-lama, memang sakit kepala. Lama dan lama lagi kita fikirkan, kita mula tertekan. cuba kita tinggalkan sekejap, ringankan? 


mOhdbOb :: secara teorinya memang senang! nak aplikasinya yang susah. maseh belajar untuk memotivasikan diri sendiri. hehe



Tiada ulasan:

Catat Ulasan