SELAMAT MENJENGUK & TERIMA KASIH

Ahad, Julai 03, 2011

orang gila & kucing hitam


*"shooh..main jauh-jauh ore gilo! sebab mu pelangge aku ngepek" bentak akak tauke kedai berkurung biru lembut. 

Hati aku bertanya, hinakah seorang manusia bergelar 'orang gila'? Mereka juga manusia sama macam kita. Bukan pinta mereka jadi begitu. 

Sungguh mulianya hati akak tauke kalau menghulurkan sebungkus Nasi ayam yang digilai ramai itu. Tapi orang kata, "jangan selalu ajar memberi nanti si penerima akan datang untuk menerima lagi". Betul. Aku tak nafikan. Mereka akan datang lagi. Tapi rugikah akak kalau setiap hari menderma RM3.80? boleh lingkup ke kedai akak? 

Aku selalu meletakkan diri aku di situasi tersebut. Macamana kalau orang gila itu keluarga aku? ataupun aku sendiri? 'orang gila' pun punya hati dan perasaan. Setiap tangan ikhlas yang memberi akan dibalas melimpah ruah. Itulah sifir putaran hidup.

Aku teringat 4 hari lepas. Sedang asyik melantak nasi berlauk ayam kampung bersama teman-temanku. Datang seekor kucing hitam kelaparan. Belum pun sempat melangkah kaki kanan masuk ke kedai, sudah pun dihalau. Mulut makcik itu masih bersumpah seranah walaupun kucing hitam dah pun jauh berlari.

Aku rasa tak salah kalau aku umpamakan orang gila dengan kucing hitam. Tabiat kita memang sukar dihakis barangkali.

'orang gila' yang canggih
*sekadar hiasan

mOhdbOb :: aku memang takut kucing! huhu
*ngepek = berleter..(bahasa ibunda Kelantan)

3 ulasan:

  1. baru nak tanye dah bgtau awal2.. hee :)
    KASAR. oohh.. saye xnk jd kasar mcm mkcik tu :(

    BalasPadam
  2. tnye ape? ngepek? hehe
    jgn jd camtu..tp biasakan kte salu tgok kt kdai2 mkn an?! sama je

    BalasPadam
  3. eme!mu takot kucing...?hmm biar btol...hik2

    BalasPadam